جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۴:۲۱:۴۳

تغییر مسیر خط لوله‌گازی ایران و عمان، به دلیل کارشکنی امارات
لوله‌گذاری در طرح جدید از عمق 300 متری به هزار متری دریا منتقل می‌شود

باشگاه خبری فراساحل: عمان و ایران برای تغییر مسیر و طراحی خط لوله زیردریایی گاز به منظور وارد نشدن به آب‌های تحت کنترل امارات متحده عربی، به توافق رسیدند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از رویترز وزیر نفت و گاز عمان‌، این خبر را اعلام کرد و گفت: عمان و ایران در مرحله پیشرفته طراحی این خط لوله هستند و در مورد راهکارهای طراحی عمیق‌تر خط لوله نسبت به طراحی اولیه به توافق رسیدند تا این خط لوله از مرزهای آبی هیچ کشور ثالثی عبور نکند. محمد بن حمد الرمحی افزود: این خط لوله به جای طراحی در عمق 300 متری که پیش از این مورد نظر بود، قرار است در عمق یک هزار متری زیر سطح دریا طراحی شود و این خط لوله همچنین اندکی کوتاهتر خواهد شد. الرمحی مشخص نکرد که این خط لوله گاز به چه علت وارد آب‌های امارات نخواهد شد؛ مقام‌های عمان و امارات پیش ازاین درباره این طرح بحث کرده‌اند، اما روشن نیست که آیا امارات موافقت خود را با این طرح اعلام کرده یا با مسیر عبوری از آب‌های این کشور مخالفت کرده است.

چراکه مقام‌های امارات به طورعلنی درباره این موضوع صحبتی نکرده‌اند. الرمحی گفت: عمان همچنان انتظار دارد تا پیش از پایان سال 2016 شرکت‌ها را برای حضور در مناقصه مهندسی، تهیه و ساخت این طرح دعوت کند. وی از برآورد هزینه این طرح خودداری، اما تأکید کرد که این خط لوله را ایران و عمان بر اساس سهم 50 - 50 تأمین اعتبار خواهند کرد. این مقام عمانی افزود: عمان مذاکراتی را با طرف‌های ژاپنی، کره‌ای و چینی برای تأمین اعتبار (فاینانس) طرح آغازکرده واستقبال خوبی از آن شده، بنابراین فاینانس طرح مشکلی نخواهد داشت. وزیر نفت و گاز عمان پیش‌بینی کرد که این خط لوله دو سال پس از امضای قرارداد با شرکت‌های سازنده به بهره‌برداری برسد، اما در عین حال گفت که قیمت گاز ممکن است طرح را به تأخیر اندازد. وی با بیان اینکه این خط لوله در شرایط امروز بازار سودآور نخواهد بود، افزود: من نسبت به آینده قیمت‌های نفت و گاز خوشبین نیستم؛ ما با شریکان خود در این زمینه که بازار خیلی امیدوارکننده نیست تفاهم داریم. ایران و عمان در سال 2013 توافقنامه انتقال گاز طبیعی به عمان را امضا کردند و ارزش این قرارداد در دوره‌ای بیش از 25 سال حدود 60 میلیارد دلار برآورد شد. در پی لغو تحریم‌های ایران در ماه ژانویه، دو کشور ایران و عمان تلاش خود را برای اجرای این طرح احیا کردند. اما موضوع قیمت گاز و فشارهای امریکا بر عمان نیز موجب تأخیر در این طرح شده بود.

جزئیات اجرای  این طرح

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با اشاره به مخالفت امارات برای عبور خط لوله صادرات گاز ایران به عمان از آب‌های خود تا به امروز اظهار کرد: در ابتدا عبور از آب‌های امارات مدنظر بود چراکه عمق آب به حداکثر‌۳۵۰متر می‌رسد و ساخت خط لوله کم هزینه‌تر وفناوری مورد نیاز آن در کشور موجود بود. ابوالقاسم رحمانی با اشاره به اینکه شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی مسئول بررسی و مطالعه فنی و مهندسی طرح بوده است به «ایران» گفت: بعد از انجام نقشه برداری‌های دریایی دو مسیر برای ساخت خط لوله صادرات گاز به عمان طراحی و درنظر گرفته شد که بر اساس آن انتقال گاز از نقطه‌ای حدفاصل بندرعباس تا چابهار صورت می‌گیرد.وی افزود: طول هر دو مسیر تقریباً حدود ۱۸۵ کیلومتر است که در بازنگری اخیری که انجام گرفته به منظور افزایش ظرفیت انتقال گاز، لوله‌های طراحی شده به ۳۲ اینچ تغییر پیدا کرد. رحمانی با اشاره به اینکه یکی ازدو مسیر حرکت درامتداد آب‌های کم عمق است، اظهار کرد: مسیر نخست که با انحنایی در جهت حرکت بر بستر آب‌های کم عمق (زیر‌۴۰۰متر) طراحی شده است نیاز به عبور از بخشی از آب‌های امارات دارد که بعد از نامه نگاری‌ها به منظور دریافت جواز عبور، اماراتی‌ها با آن موافقت نکردند.

مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی در مورد مسیر دوم گفت: مسیر دوم که انحنای کمتری دارد از بخش عمیق خلیج فارس و دریای عمان می‌گذرد که آن نیز حدود ۱۸۵ کیلومتر خواهد بود که ازعمق هزارمتری عبور خواهد کرد. وی افزود: ما بهترین شرکت لوله‌گذار در بخش فراساحل کشور هستیم که در حال حاضر برای لوله‌گذاری در عمق هزار متر تجهیزات نصب نداریم. لذا اگر قرار باشد گاز از مسیر دوم به عمان برسد لازم است که یا شرکت را مجهز کنیم یا آنکه با پیمانکار توانمند دیگری همکاری کنیم. در این خصوص باید منتظر مناقصه دولت باشیم. وی مخالفت امارات را سیاسی دانست و گفت: امارات موضعی مشابه با عربستان سعودی دارد و نمی‌خواهد که ایران و عمان همکاری کنند. ناگفته نماند که علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اواخر خرداد ماه با بیان اینکه عمان در حال اخذ مجوزهای لازم برای عبور لوله واردات گاز ایران از مسیر آب‌های سرزمینی امارات است، ابراز امیدواری کرد که عمان این مجوزها را دریافت کند تا طرح با سرعت به کار خود ادامه دهد اما ظاهراً امارات این مجوز را به عمان نداده است.

مهمترین طرح صادرات گاز ایران به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، صادرات گاز به عمان است که در صورت اجرایی شدن آن، گاز صادراتی کشورمان در عمان به ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) تبدیل و به بازارهای هدف صادر خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران همچنین گفت: هفت شرکت خارجی برای حضور در طرح صادرات گاز ایران و عمان اعلام آمادگی کردند اما تا زمانی که نتایج مطالعات در زمینه این خط لوله منتشر نشود نمی‌توان با شرکت‌های خارجی برای حضور در این طرح مذاکره جدی کرد. براساس توافق سال 2014 میان دو کشور، قرار است برای ١٥ سال روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.



  کد خبر : 2147
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :